זה מדעי: נשים צריכות לישון יותר כי המוח שלהן עובד קשה יותר

תמיד ידענו את זה, עכשיו יש גם הסבר מדעי: נשים זקוקות ליותר שינה, כי לא רק שאנחנו עמלות ללא הרף, גם המוח שלנו עובד קשה יותר.  

מסתבר שלא לשווא  הגברים רואים בנו, הנשים, יצורים מסובכים לפענוח. גם המדע מאשר שפעילות המוח הנשי היא אכן קשה ומורכבת יותר, ולכן אנחנו זקוקות ליותר שעות שינה איכותית לעומת הגברים

פרופ' ג'ים הורן שעוסק בחקר השינה, מצביע על כך שעבור נשים, שינה שאינה טובה או אינה מספקת, קשורה באופן מובהק במצבי לחץ, עוינות, דיכאון וכעס. לעומת זאת, אצל גברים שלא נהנו משינה טובה, לא נצפו שינויים בהופעתם של מצבים פסיכולוגיים מסוג זה.

על פי הורן, אחד מתפקידיה העיקריים של השינה הוא לאפשר למוח לעשות לעצמו מעין "ריסט" שכולל טיפול בתקלות ותיקונן. כשאנחנו שוקעים לשינה עמוקה, הקורטקס – אותו חלק במוח שאחראי על מחשבות, זיכרון, שפה וכו',מתנתק מהחושים ועובר למצב של תיקון עצמי.

אם נשווה את פעולת המוח למחשב, אז ככל שאנחנו מנצלים יותר פונקציות, פעולות הניקוי והתיקון הופכות חיוניות יותר. מכאן, לאור יכולתן של נשים להפגין גמישות מחשבתית ונטייתן לתפקוד מולטי-טסקינג, הן משתמשות ביותר חלקים של המוח לעומת גברים ולכן הצורך שלהן בשינה גדול יותר.

אם השריר הפמיניסטי שלכן מתעורר לחיים ומגלה התנגדות לנוכח קביעות אלה, נספר לכן שנמצא שגם גברים שעוסקים בעבודות מורכבות ותובעניות מבחינת המוח, שכוללות קבלת החלטות וחשיבה מילולית, זקוקים לשעות שינה רבות יותר, אבל זה בהשוואה לגברים אחרים. נשים, בכל עיסוק, עדיין זקוקות ליותר שינה.  

 

via GIPHY

 

אז כמה יותר?

עכשיו, כשהבנו שאנחנו הנשים זכאיות לתוספת שינה, נותר רק לברר את שאלת המינון.

המחקרים קובעים כי 20 דקות בממוצע, זו תוספת הזמן שאנחנו מקבלות במסגרת הלגיטימציה לישון יותר.

 

לשפר את איכות השינה

אם אתן סובלות מבעיות שינה או שאינכן ישנות מספיק, קבלו מספר טיפים שעשויים לעזור לכן לישון טוב יותר:

 

תכננו שגרת שינה

נסו לעצב לעצמכן טקסי שינה קבועים. כשתתרגלו לטקסים כאלה, המוח ילמד לזהות את הסימנים והוא ייכנס למצב של האטה ורגיעה שיתרמו לשינה טובה יותר.

via GIPHY

 

אל תאכלו מזון מעורר

ישנם מאכלים מסוימים שמגרים ומעוררים את מערכת העצבים. במחלקה זו כלולים קפאין (שיש לא רק בקפה, אלא גם בשוקולד למשל) וסוכר. אם אתן מצפות לישון טוב, אל תעוררו את המוח.

 

מדיטציה

המוח הנשי עובד סביב השעון. וכשהפעילות כה שוקקת, לפעמים קשה לעצור ולכן נשים רבות חוות קשיים בשינה. אם זה המצב אצלכן, נסו לתרגל מדיטציה שעשויה לתרום ליכולת להיכנס למצב של רגיעה עמוקה.

 

יוגה

גם ליוגה סגולות של הרגעה. תנוחות היוגה מרפות את הגוף ומשחררות מתחים. תרגול יוגה לפני השינה עשוי להכניס את הגוף למצב רפוי ונינוח הדרוש לשינה טובה.

 

תוספת מלטונין

מלטונין הוא ההורמון שאותו מפריש הגוף לקראת הלילה, ותפקידו להשרות עלינו שינה. במקרה של קשוי להירדם, ניתן לעזור קצת למנגנונים הטבעיים של הגוף וליטול אותו כתוסף תזונה.

 

Published by MISHTI.CO.IL - September 7th, 11:36am - 2017-09-07T11:36:04+03:00