מכורה לסלפי? גלי מה זה אומר עלייך?

האם העובדה שאת עושה מלא צילומי סלפי מעידה שאת נרקיסיסטית? מחקר חדש זיהה שלושה סוגים של מצטלמי סלפי. כל אחד מהם מצלם ומשתף את הדיוקנים העצמיים מסיבה שונה לחלוטין.

חשבת פעם, למה אנשים עושים סלפי? האם זה קטע כזה של נרקיסיזם? מחקר חדש של אוניברסיטת בריגהם יאנג טוען שזה בכלל אבל בכלל לא העניין. לאחר שנעשו מלא סקרים וראיונות עם קבוצה של משתמשים במדיות חברתיות, החוקרים זיהו שלושה סוגים של אנשים שאוהבים לצלם ולשתף את הסלפי שלהם: תקשורתיים, אוטוביוגרפיים ופובליציסטיים. אז לא, מאוהבים בעצמם בכלל לא קשורים לעניין.

 

e1.jpg©pinterest

 

מה הקטע של התקשורתיים?

התקשורתיים באמת ובתמים מאוד מעוניינים בשיחה דו-כיוונית ועושים תמונות סלפי בראש ובראשונה כדי לעודד תגובה הדדית מצד חברים, בני משפחה או עוקבים אחרים. החוקרים נתנו כדוגמה את הסלפי של השחקנית אן האתאווי שנקרא "I voted" בתור ביטוי לתקשורתיות, שכן הסלפי עורר סביבו דיון נמרץ לגבי החובה האזרחית להצביע.

 

A post shared by Anne Hathaway (@annehathaway) on

 

 

מה הסיפור עם האוטוביוגרפיים?

האוטוביוגרפיים, לעומת התקשורתיים, משתמשים בסלפי ככלי כדי לתעד אירועים חשובים בחיים שלהם. הם רוצים שאחרים יראו את התמונות שלהם, אבל הם מעוניינים יותר בהנצחת הרגעים מאשר במעורבות חברתית ובמשוב של אחרים. דוגמה טובה לכך היא צילומי הסלפי הרבים שהעלה לרשת האסטרונאוט סקוט קליי – מטרתו הייתה לתעד את השנה שלו בחלל.

 

 

 

ומה הולך עם הפובליציסטים?

הפובליציסטים הם אלו שאוהבים לתעד את כל חייהם ומקווים להציג אותם באור חיובי. הדוגמה הכי קלאסית היא בנות משפחת קרדשיאן.

 

 

איך המחקר עבד?

סטודנטים של המחלקה לתקשורת ערכו סקרים וראיונות עם 46 משתתפים בגילאי 18 עד 45, שכל אחד מהם צילם לא מעט תמונות סלפי בעבר. המשתתפים התבקשו למיין 48 מניעים שונים לצילום סלפי. בין המניעים שהוצגו להם: "להראות את עצמי", "לגלות צדדים חדשים בעצמי" ועוד.

לאחר מכן המשתתפים התבקשו לדרג את המניעים שלהם ולענות על שאלות פתוחות לגבי הבחירות שהם עשו. התוצאות סייעו לחוקים לקבוע את הדמיון וההבדלים בין המשיבים במחקר.

 

שיואו, איזה מזל שאני לא נרקיסיסטית

"טוב לדעת שלא כל מי שמציג תמונות של עצמו הוא נרקיסיסט", אמר בריאיון החוקר הראשי סטיבן הולידיי. מה גם שנמצא כי הפובליציסטים הם הקבוצה הקטנה ביותר שנמצאה מבין המשתתפים במחקר, שזה אולי הכי קרוב לזה. "היה מעניין לזהות שילוב מורכב של אנשים שרצו לשמר דברים עבור עצמם אבל גם רצו לתקשר או לקבל משוב ותוקף מתוך שיתוף הסלפי שלהם".

"ההבנה מדוע אנשים עושים סלפי תסייע לנו להבין טוב יותר כיצד התמונות האלה יכולות לעצב את המחשבות שלנו, את מצבי הרוח שלנו ואת חיינו, וזה חשוב בעולם שבו המדיה הדיגיטלית כל כך נפוצה".

לדברי הולידיי, אם את מפרסמת סלפי ומקבלת תגובה מ-100 או מ-500 אנשים זה עושה משהו לאישיות שלך, למוטיבציות שלך ולנפש שלך. באמצעות הסלפי כל אחת מאתנו יכולה להבין מי היא ואיזה אדם היא רוצה להיות. סלפי גם לפי המחקר יכול לשפר מערכות יחסים, להגדיל את ההערכה העצמית או ליצור מטרות חדשות עבור עצמך. עשי סלפי כאוות נפשך – העיקר שתרגישי טוב עם עצמך!

 

Published by MISHTI.CO.IL - July 3rd, 12:59pm - 2020-07-03T12:59:57+03:00