מהמזרח הרחוק באהבה: טקסים למציאת שלווה, צמצום לחצים וניקוי ראש

 

מעוניינים לנקות את הראש, לצמצם את הלחץ בחיים ולזכות בשלווה? שימו לב לטקסים מסורתיים בתרבות היפנית, המעריצה קודם כל את ההרמוניה הפנימית.

טקסים יפניים עוזרים לנו להקשיב לעצמנו, להרגיע את קצב החיים המטורף וליהנות מהחיים. כדי לשלוט בפרטים הכי קטנים, נזדקק לשנים רבות של למידה. אמנם אף אחד לא מפריע לנו ללמוד ולהשתמש בחלק מהם.

 

"עיטוף אמהות"

שיטת הרגעה המבוססת על עטיפת הגוף (כמו שעוטפים תינוקות שרק נולדו כדי להרגיע אותם). טקס זה מאפשר להוריד את הלחץ הנפשי וגם הגופני.

מהצד כל התהליך נראה קצת מוזר: בן אדם מבוגר מתקפל לתנוחה עוברית ונעטף כולו בסדין. לאחר מכן אותו אדם מתנדנד מצד לצד כדי לשחרר שרירים ולהרגיש בטוח.

לטענת המומחים, בתנוחה זו בן אדם חוזר להרגיש כמו תינוק ברחם אמו ותחושת ההרמוניה הפנימית שבה אליו.

איך משחזרים?

תצטרכו מישהו שיעזור לכם. שכבו במרכז של סדין בצבע בהיר, הצמידו ברכיים לחזה או לבטן ותפסו אותם עם הידיים. בקשו מעוזר לקשור את קצוות הסדין מעל הברכיים. עצמו עיניים ותתחילו לנוע לאט מצד לצד. אל תשכחו לנשום עמוק. המשיכו את התהליך במשך 10-15 דקות.

זהירות: אנשים שסובלים מפחד מחללים סגורים יכולים לחוש חוסר נוחות.

 

אמבט יפני

מאז שחר ההיסטוריה, ליד כל מקדש יפני נבנו בתי מרחץ. הרעיון היה לנקות את התודעה ולא את הגוף, כמו באירופה. אמבט יפני מסורתי עשוי כולו מעץ. מעליו יש מכסה שמונע מהמים להתקרר מהר – המים מאד חמים, בערך 40 מעלות. חום כזה מאפשר לשחרר שרירים ולסלק רעלים מהגוף.

תחושת עונג חושני מגיעה בזכות השימוש בשמנים אתריים ועלי כותרת של פרחים. באמבט זה לא נהוג להתרחץ או להסתבן –  יש להיכנס אליו עם גוף נקי.

איך לשחזר?

התקלחו עם סבון ומלאו את האמבטיה. הוסיפו למים מספר טיפות של שמנים אתריים, אם רוצים – גם מלח אמבט, פרחים יבשים או חיים, קליפת לימון או קלמנטינה. פזרו במקום נרות ארומטיים. הנמיכו את האור באמבטיה. שבו במים חמים והרגישו הרפיה מקסימלית.

 

טקס קודו

קודו – אמנות העונג מארומה של שרף עצים נדירים. ללמוד לזהות גוונים רבים של ארומה – זה לא כל כך פשוט. מדובר באחד משלושת האומנויות היפניות.

איך משחזרים?

יש לא מעט כללים מסובכים לביצוע טקס קודו, גם אם לא תצליחו לשחזר את כולם, אפשר לנוח ולפתח את חוש הריח. תזדקקו לשרף ריחני, ואחרי שלא תשיגו אותו כאן בארץ, תוכלו להסתפק במקלות קטורת. בחרו ארומה שאתם אוהבים. התמקמו על השטיח, החלישו אור בחדר ופשוט תהנו מהריחות.

 

שיאצו

מדובר בתורת עיסוי עתיקה, ששמה נובע מהמילים "שי" (אצבע) ו-"אצו" (לחץ). בזכות ההשפעה על נקודות מסוימות בגוף, עיסוי זה מסייע לשפר את זרימת אנרגיית ה"צ'י".

איך לשחזר?

עיסוי שיאצו מבצעים בקליניקות רבות. כמובן, עדיף להירשם למקום אותנטי, הכי טוב לבחור מטפל/ת סיני/ת. אבל חלק מהאלמנטים אפשר לנסות לבצע בבית באופן עצמאי.

תחילה עסו את קדקוד הראש עם קצות האצבעות, כדי להוריד את המתח שהצטבר במהלך היום. לחצו עם האגרופים על החלק העליון של הכתפיים, כדי לצמצם את תחושת העייפות. בסוף – לחצו עם האגודלים על הגבות – זה יעזור לשחרר את שרירי הפנים.

 

טקס התה היפני

יפנים הכירו את התה בערך במאה התשיעית, באמצעות הנזירים הבודהיסטים. בטקס התה האמיתי משתמשים במאצ'ה, תה ירוק טחון לאבקה. הוא ידוע בתכונותיו המרפאות והמעוררות.

תהליך הכנת התה היפני מצריך גישה מדיטטיבית רגועה. הטקס עצמו לוקח בערך 45 דקות ומקיימים אותו בבתי התה המיוחדים.

איך לשחזר?

את התה היפני אפשר להכין בשני אופנים – חזק וחלש. לחזק משתמשים ב-4 גרם של אבקת מאצ'ה על 50 מ"ל מים. לחלש – ל-2 גרם משתמשים ב-80 מ"ל מים.

מניחים את אבקת התה לקערה יבשה ומחוממת. מוסיפים מים ואת התערובת שהתקבלה מערבבים באמצעות מטרפה מבמבוק עד להמסה מלאה. שותים את התה במלואו, מה שמשפיע על הגוף שלנו לטובה.

 

 

התעמלות בוקר

טקס זה, להבדלי מהשאר, לא נוצר לפני מאות שנים. התעמלות בוקר, או בשמה היפני rajio taiso הומצאה בשנת 1928 ומיד הפכה לפופולרית תודות למאמצים של התקשורת.

היום מבצעים התעמלות זו בגינות, משרדים ומקומות ציבוריים אחרים. תרגילים אלה מאפשרים להיות בכושר, לחזק את השרירים, לשפר את תחושת האיזון של הגוף וכמובן – להסיר מתח.

איך לשחזר?

פשוט חפשו rajio taiso ברשת. אפשר לבצע את התרגילים בבית או בגינה, עדיף יחד עם עוד חברים.

 

נקודה מעניינת לסיום: יפן היא המדינה הזקנה בעולם, וזה גורם לנו לחשוב, אולי הם יודעים משהו שאנחנו לא?

 

 

 

Published by MISHTI.CO.IL - October 7th, 3:23pm - 2020-10-07T15:23:30+03:00